Tips om je Google ranking te verbeteren

Google is in Nederland veruit de meest gebruikte zoekmachine. Het marktaandeel van Google is in Nederland meer dan 95%, wat veel meer is dan in het thuisland van Google, de VS, waar Google een marktaandeel heeft van 65%.

Vanwege dit grote markaandeel van Google in Nederland richt vrijwel iedereen zich op het verbeteren van de ranking in Google. Omdat iedere zoekmachine zijn eigen algoritme heeft voor het bepalen van de ranking van websites geven we in de artikel tips welke een positief effect hebben op het algoritme van Google. Dit zijn onze Google ranking tips:

1. Begin met een zoekwoorden onderzoek
Als je nog geen zoekwoorden onderzoek hebt gedaan dan is dit het eerste wat je moet doen. Zodra je weet welke zoekwoorden commercieel interessant voor je business zijn dan kan je hier je SEO inspanningen op gaan richten.

2. Zorg voor een natuurlijke groei van het backlink profiel
Het algoritme van Google heeft veel ingebouwde elementen welke controleren of er geen sprake is van het manipuleren van haar index. Eén van de manieren waarop men nog weleens de ranking probeert te manipuleren is door het kopen van backlinks. Zodra dit door Google wordt gedetecteerd wordt dit bestraft. De website zal zijn ranking verliezen of zelfs helemaal uit Google worden verwijderd.

Om te bepalen of backlinks gekocht zijn kijkt Google naar de groei van het backlink profiel. Als er op een dag veel backlinks bij komen dan is dit voor Google een indicatie dat de links gekocht kunnen zijn. Een normaal, natuurlijk, backlink profiel zal over de tijd gezien langzaam en gestaag groeien. Naarmate de website hoger in Google komt er groter wordt kan ook de groei van het aantal backlinks accelereren. Wees hierop bedacht als je een nieuwe website hebt en aan de slag gaat met linkbuilding. Verspreid je linkbuilding activiteiten over de tijd uit en doe er in de eerste maanden nog niet teveel aan. In het begin zou je een groter deel van je tijd beter kunnen stoppen in de ontwikkeling van content.

3. Let op de anchor teksten
De anchor teksten van een backlink zijn het klikbare deel van een link. De anchor teksten vertellen Google waar een webpagina, waar naar verwezen wordt, overgaat. Als je bijvoorbeeld hoog in Google wilt komen op de zoekterm ‘hypotheek oversluiten’ dan helpt het als je backlinks hebt met de anchor teksten ‘hypotheek oversluiten’.

Je moet echter oppassen dat niet al je anchor teksten dezelfde tekst krijgen. Dit zal Google ook zien als poging om de zoekresultaten te manipuleren. Bij een natuurlijk backlink profiel zal je een distributie moeten zien in het gebruik van anchor teksten. Je zal dan anchor teksten moeten tegenkomen zoals de URL, ‘klik hier’, ‘meer informatie’ etc.

4. Zorg voor backlinks van verschillende bronnen
Zoals gezegd kijkt het Google algoritme sterk naar karakteristieken van natuurlijke backlink profielen. Eén van de karakteristieken van een natuurlijk backlink profiel is dat de backlinks afkomstig zijn van verschillende bronnen. Met verschillende bronnen bedoelen we in deze context verschillende soorten websites. Denk hierbij aan directories, forums, blogs, gidsen, nieuwssites etc.
Een veel gemaakte fout is dat men veel links gaat aanvragen bij verschillende directories. Dit omdat deze links eenvoudig en snel te verkrijgen zijn. Het gevolg hiervan is dan echter wel dat er een onnatuurlijk backlink profiel ontstaat. Er zal daarom ook aandacht moeten zijn om links vanaf andere bronnen zoals blogs te verkrijgen.

5. Zorg voor goede content
Goede content is belangrijk als je goed in Google wilt ranken. De zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden zullen in je content opgenomen moeten zijn. Je belangrijkste zoekwoord zal ook verwerkt moeten worden in je page title en in je meta discription.

Als je content gaat schrijven dan is het belangrijk dat je unieke content schrijft. Het kopiëren van content wordt door Google gecontroleerd en alleen de originele bron van content zal opgenomen worden in Google. Het kopiëren van content is niet alleen strafbaar, het heeft ook nog eens geen nut als je goed gevonden wilt worden in Google.

6. Zorg voor een responsive site
Een steeds belangrijker onderdeel van het Google algoritme is het geschikt zijn voor mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Tegenwoordig zoekt meer dan de helft van alle mensen met een mobiel apparaat in Google. Google wil graag dat deze mensen op een website komen welke geschikt is voor het apparaat waarmee zij internetten. Google geeft om deze reden websites welke responsive (geschikt voor mobiele apparaten) een streepje voor in de zoekresultaten.

Als je een WordPress site hebt en je site is nog niet geschikt voor mobiele apparaten dan kan je dit vrij snel oplossen door over te stappen op een responsive Theme. Als je een website hebt welke ontwikkeld is door een webdesignbureau dan zal je bij dit bureau moeten aankloppen met de vraag of men je template responsive wilt maken. Hieraan zullen wel kosten verbonden zijn, maar het is wel een verstandige investering om te laten doen. Het zal namelijk niet alleen goed zijn voor je ranking, je doet er je bezoekers natuurlijk ook een groot plezier mee, en daar draait het uiteindelijk om.

7. Zorg voor een website welke snel laadt
Google geeft niet alleen responsive websites een streepje voor maar ook websites welke snel laden. Dit heeft er ook weer mee te maken met dat Google haar gebruikers een goede gebruikerservaring wilt geven.

Om te bepalen of je website of snel of langzaam is kan je gebruik maken van deze snelheidstest van Google. 100 is de beste score welke je kunt behalen, al zal dit in de praktijk lastig te behalen zijn en ook niet echt nodig. Als je snelheid boven de 85 zit dan zit je eigenlijk wel goed. Deze snelheidstest geeft je ook terugkoppeling over verbeterpunten voor je website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *