Vinden wij de resultaten van Google net zo relevant als zijzelf?

Er wordt dagelijks gesproken over pageranking. Internet marketeers, web bureaus en bedrijven lijken alleen nog maar bezig te zijn met Search Engine Optimization. Maar is de relevantie ranking die Google hanteert dezelfde die consumenten hanteren met hun subjectieve oordelen? Met andere woorden hoe belangrijk is het om op de eerste resultaatpagina te staan van een zoekopdracht in Google? Of hoe belangrijk is het om het eerste resultaat te zijn? Vinden zoekers uw informatie op de eerste resultaat pagina wel net zo relevant als Google?

Relevantie van zoekwoorden

Uit recent wetenschappelijk onderzoek naar de relevantie van zoek resultaten ten aanzien van documenten bleek iets opvallends naar boven te komen dat misschien ook wel van toepassing is op andere zoekopdrachten dan naar documenten.

We weten allemaal dat de top tien resultaten op de eerste resultaten pagina doorgaans de meeste kans hebben om een click op te leveren en dus bezocht te worden door de zoeker. Maar als zoekers niet verder kijken dan de eerste pagina hebben ze de kans informatie te missen. En dus zoeken ze steeds vaker verder dan de eerste pagina. Wat dan opvalt over relevantie is interessant voor internet marketeers.

Uit onderzoek blijkt dat in 50 procent en 47,06 procent van de zoekopdrachten documenten die als 5e resultaat en 1e resultaat van de eerste pagina het meest relevant worden ervaren door zoekers. Opvallend is dat de 4e pagina nog altijd 3 documenten weergeeft die in de ogen van de zoeker als meest relevante worden gezien. Dat is zelfs in 40% van de zoekopdrachten het geval. De eerste pagina is dan dus verwaarloosbaar in de ogen van de zoeker.

Kunt u google ranking vertrouwen?

Wat verder opviel is misschien nog wel veel opvallender. Resultaat pagina 1 en 4 bleken in de ogen van de zoeker even vruchtbaar te zijn met betrekking tot relevante resultaten. Verder blijken er grote verschillen te zitten tussen wat Google de meest relevante documenten vindt en wat zoekers de meest relevante resultaten vinden. De correlatie daartussen is niet zo hoog. En dus kunt u zich de vraag stellen of blind vertouwen op de ranking methode van Google in uw online marketing aanpak verstandig is. We moeten niet overdrijven, maar het is wel goed om hier even bij stil te staan.

Voorgaande betekent dus dat zoekers de informatie die naar boven komt zo subjectief beoordelen dat er geen overeenkomst blijkt te zijn met zoekmachines als Google. Het blijkt voor zoekers nuttig te zijn zeker de eerst 4 resultaat pagina’s te bekijken om geen informatie te missen iets dat buitengewoon nuttig kan zijn voor uw optimalisatie aanpak.

Bron: totaalonlinemarketing.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *