Dynamics 365 Business Central

Leve Dynamics 365 Business Central van Microsoft, de opvolger van Dynamics NAV, waarvan nu dus geen nieuwe versies meer worden uitgebracht. NAV was ruim twintig jaar de basis waarop veel bedrijven dreven. Reden voor paniek is er overigens niet, want zo heel veel verandert er nou ook weer niet. Feit is wel dat al Dynamics 365 Business Central veel meer mogelijkheden biedt.

De nieuwe mogelijkheden liggen vooral op het gebied van het integreren met andere producten van Microsoft. Doel daarvan is uiteraard om de productiviteit te verhogen. Nadat eind 2017 NAV 2018 uitkwam, kwam Microsoft daarna met een eerste editie van Business Central, een versie die nog alleen online toe te passen was.

Het integreren van alle beschikbare Microsoft producten is de voornaamste reden van de lancering van Dynamics 365 Business Central. De nu nog aanwezige grenzen tussen Office, ERP en BI vervagen totaal. In de praktijk betekent dit vooral dat er minder geschakeld hoeft te worden tussen de programma’s.  Voorbeeld: je krijgt een e-mail van een klant. Vervolgens kun je vanuit Outlook de klantgegevens inzien en zien of er bijvoorbeeld sprake is van een openstaand saldo. De nieuwe versie van Dynamics 365 Business Central herkent de klant dus aan het e-mailadres en bied je direct de goede klantenkaart. Je klikt daarna op een van de gegevensvelden waarna automatisch data uit Business Central in beeld zal verschijnen. Stuurt je klant je een e-mail over een offerte met en offertenummer, dan krijg je meteen de data die daar betrekking op heeft beschikbaar. In dat geval wordt de tekst herkend. Dit gebeurt door de ‘document koppeling’ knop in Outlook te gebruiken en op basis van Common Data Source, CDS.

Common Data Source staat voor gedeelde data. Omdat Microsoft de applicaties op een gedeeld platform laat draaien, is het mogelijk de applicaties onderling steeds meer met elkaar te integreren. De bedoeling is dat de integratie steeds verder gaat en dat voortaan alle apps met elkaar samenwerken. Het is uiteindelijk ook de bedoeling dat Microsoft Dynamics for Sale en Business Central dit gaan doen. Zo kan straks de markt vanuit Dynamics for Sale bewerkt worden en wordt daarna een opdracht geaccepteerd, dan moet automatisch een order aangemaakt worden in Business Central.

Dynamics 365 Business Central werkt met Machine Learning.  De AI-technologie kan voorspellingen doen over de kans op een late betaling van een klant. Ook kunnen prognoses worden losgelaten over de afzet van artikelen. En dit pas je simpel toe zonder dat kennis van techniek vereist is. Lang waren rapportages in NAV een ondergesneeuwd kindje. De database was overvol met relevante informatie, hoe die relevante data dan boven water te krijgen was bleef een geheim. Microsoft beschikt echter over Power Bl, een rapportagetool die door gebruikers van Office 365 vaak gratis te gebruiken is.

Met Power Bl genereer je snel grafische rapportages, die je in Business Central kunt downloaden en installeren. Dit is mogelijk zonder Dynamics 365 Business Central te verlaten en juist dat maakt het bijzonder. De rapportages zijn ook nog eens interactief van karakter. Inzoomen op de onderliggende data is dus wederom een fluitje van een cent. Nog iets: in Dynamics 365 Business Central is ook werken met niet-voorraadartikelen mogelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *